Retur av varer

Her finner du viktig informasjon angående retur av varer, enten du har handlet i butikk eller på nett.

Rutiner for retur kan variere noe, avhengig av hvor du har handlet. Dersom du ikke skulle finne det du lurer på her, så kontakt din butikk eller vår kundeservice.

Retur av varer som er kjøpt i Møbelringen butikk

Alle våre Møbelringen butikker er selvstendige og butikkene har egne rutiner og retningslinjer når det kommer til retur.

⁠Kontakt derfor den butikken du handlet hos, for mer informasjon omkring retur av varene.


Retur av varer som er kjøpt i nettbutikken

For å benytte deg av angreretten må du fylle ut angrerettskjemaet du mottok på e-post, og gi oss beskjed på e-post om at du vil returnere varen. Frist for å påberope deg angreretten er senest 14 dager etter mottak. Når du har gitt oss beskjed om at du vil returnere en vare, må du senest innen 14 dager sørge for at varen sendes eller leveres til oss. Dersom du returnerer varen/e selv i en av våre fysiske butikker, er dette en kostnadsfri tjeneste. Dersom varene skal sendes tilbake til oss, må du selv dekke kostnadene forbundet med returen.

Varer som returneres må være uskadet, ubrukt og i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da du mottok den. Dersom din håndtering av varen har gått lenger enn det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, kan Møbelringen kreve at du som kunde erstatter den eventuelle verdireduksjonen som har oppstått. Vi ønsker at varen leveres tilbake i original emballasje, slik at det er mulig for Møbelringen å selge den på nytt.

Vi utmåler verdireduksjon slik:

  • Produkt og produktemballasjen er OK = 100% refusjon
  • Produkt er OK, men emballasjen er ikke OK = 75% refusjon som følge av redusert salgsverdi
  • Produktet er ikke OK = 50% refusjon eller mindre som følge av at varen må selges som utstillingsmodell eller lignende

Angreretten gjelder ikke for:

  • Produkter som er spesiallaget utfra dine valg
  • Hygienevarer som sengesett, puter, dyner, senger, madrasser og overmadrasser dersom emballasjen er brutt
  • Varer kjøpt med Klikk og hent. Dette fordi kjøpsavtalen i slike tilfeller ikke inngås via fjernsalg og dermed ikke er underlagt angrerettloven.

Fremgangsmåter og kostnader forbundet med returen

Dersom varen skal sendes i retur, ber vi deg også om å beskytte originalemballasjen til varen/e du skal returnere godt, f.eks. med en pappeske, innpakningspapir eller bobleplast.

Retur av interiørvarer

⁠Interiørprodukter returneres via Postens hentesteder med den medfølgende returlappen. Dersom det ikke fulgte med en returlapp i forsendelsen, tar du kontakt med oss, så sender vi deg en ny. Du fester den medfølgende returlappen på pakken og returner den på samme sted som du hentet den ut.

Retur av interiørvarer koster kr 99, og kostnaden for returen trekkes fra før tilbakebetalingen gjennomføres.

Retur av overmadrasser

Overmadrasser er hygienevarer, og kan derfor kun returneres dersom emballasjen er ubrutt. For å returnere overmadrasser tar du kontakt med Møbelringen nettbutikk på e-post, så hjelper vi til med å booke en opphenting av varen/e.

Retur av overmadrasser koster kr 499, og kostnaden for returen trekkes fra før tilbakebetalingen gjennomføres.

Retur av møbler og øvrige varer

Det er din nærmeste Møbelringen-butikk som er ansvarlig for å håndtere returen. Dersom du kontakter vår kundeservice på e-post, vil du bli henvist til riktig Møbelringen-butikk. Retur i butikk er en tjeneste som er kostnadsfri, men du er selv ansvarlig for å frakte varen/e trygt til butikken.

Dersom du ønsker at varen hentes hjemme hos deg og fraktes til din lokale Møbelringen-butikk, kan vi være behjelpelige med dette. Denne tjenesten er det du som sluttkunde som må betale for, og kostnaden for returen trekkes fra før tilbakebetalingen gjennomføres..

Pris for returfrakten beregnes ut ifra vekt på det som skal returneres og avstand til butikken.

Hva skjer etter at vi har mottatt returen?

Vi behandler alle returer i løpet av 14 dager etter mottak. Returer motregnes samme betalingsmiddel som du benyttet ved kjøpet. Ved kortbetaling vil tilbakebetalingen skje til det samme kortet du benyttet ved bestilling. Dersom du valgte å betale med faktura, vil returbeløpet trekkes fra fakturaen. Dersom fakturaen er betalt før vi mottar returen, vil Klarna ta kontakt med deg på e-post for tilbakebetaling.

Så snart vi har ferdigbehandlet returen din, vil du motta en e-post fra Klarna med bekreftelse på at returen er mottatt og ferdigbehandlet.